Baśnie czytamy dzieciom w każdym pokoleniu. Fascynują nas, ciekawią. Jednocześnie stanowią przedmiot wielu badań naukowych. Co takiego jest w baśniach? Dlaczego warto czytać je dzieciom, ale też sobie? Po co nam baśnie – zarówno tym małym, jak i dużym? – o tym w dzisiejszym wideo-blogowym poście.

 

Źródła

  1. Bettclhcim (1985), Cudowne i pożyteczne. O znaczeniach i wartościach baśni, Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.
  2. Baluch A. (2005), Książka jest światem. O literaturze dla dzieci małych oraz dla dzieci starszych i nastolatków, Kraków: Universitas.
  3. Borecka I. (2004), Z motylem w tle. O baśni w biblioterapii i terapii pedagogicznej, Wałbrzych: Wydawnictwo Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Wałbrzychu.
  4. Brett D. (2016), Bajki, które leczą, Sopot: GWP.
  5. Molicka M. (2002), Bajkoterapia. O lękach dzieci i nowej metodzie terapii, Poznań: Media Rodzina.
  6. Pertler C., Pertler R. (2012), Baśnie w przedszkolu. Bajkoterapia w pracy z dziećmi, Kielce: Wydawnictwo Jedność.
  7. Pilawska R. (2017), Magiczne odbicia rzeczywistości, czyli o znaczeniu baśni w edukacji dziecka, „Pedagogika Przedszkolna i Wczesnoszkolna”, nr 5.
  8. Rawa-Kochanowska A. (2015), Magiczny świat baśni i bajek. Metafory i symbole w procesie wspomagania dziecka w rozwoju, Warszawa: Difin.
  9. Simonides D., Fantastyka baśni i innych tekstów folklorystycznych w życiu dziecka, Warszawa 1978.
  10. Tyszkowa M. (1978), Baśń i jej recepcja przez dzieci. [w:] Baśń i dziecko. H. Skrobiszewska (red.), Warszawa: Ludowa Spółdzielnia Wydawnicza.
Po co dzieciom baśnie?

Doktor nauk humanistycznych w zakresie pedagogiki. Pracuje na Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie. Nauczycielka w szkole podstawowej, wykładowca akademicki, psychoterapeutka dzieci, młodzieży i dorosłych. Obecnie przygotowuje się do certyfikacji w International Association for Analytical Psychology (IAAP). W pracy badawczej przede wszystkim zainteresowana rozwojem społeczno-emocjonalnym dzieci. Zrealizowała kilka projektów badawczych w zakresie możliwości rozwijania kompetencji komunikacyjnej u dzieci, w tym podczas zajęć z języków obcych.

Tagi:                                                            

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *