Jak zapewnić dzieciom ciekawe, interesujące zabawy, które wciągną je na długo lub/i (w przypadku żłobka) będą pozwalały na zachowanie sensownego dystansu społecznego? Gdy brakuje nam pomysłów, z pomocą przychodzi m.in. pedagogika Marii Montessori. 

W pedagogice Montessori ważne jest zdobywanie doświadczeń przy wykorzystaniu realnych przedmiotów, otaczających dzieci. Oto kilka prostych pomysłów do wykorzystania w domu i w żłobku, dla dzieci w wieku od około 8 miesięcy do 3 lat.

1. Słoiki i nakrętki + drewniana łyżka

Przygotowujemy kilka różnej wielkości słoików, które kładziemy na dywanie. Dobrane do nich nakrętki kładziemy w koszyczku obok. Zadaniem dzieci/dziecka jest dopasowanie nakrętki do słoika.

Gdy zadanie zostanie wypełnione dajemy dziecku drewnianą łyżkę, którą możne uderzać w bębenki – zakręcone słoiki.

2. Jaś w butelce

Potrzebujemy kilku plastikowych butelek po wodzie (1,5 litra). Do miski wsypujemy opakowanie dużej fasoli typu Jaś. Pokazujemy dziecku, jak wrzucić fasolkę do butelki. Moi synowie bawili się tak godzinami! Wielkość elementów wrzucanych do słoika powinna być dostosowana do wieku dzieci, im starsze, tym elementy mogą być mniejsze.

3. Słomki w butelce

Innym wariantem tej samej zabawy – szczególnie dla młodszych dzieci – jest wrzucanie słomek do plastikowej butelki 1,5 l. Ach, ile radości jest z wyjęciem słomek z powrotem!

4. Butelki termiczne i kolorowa woda

Do 6 małych plastikowych butelek nalewamy wodę od bardzo zimnej do bardzo ciepłej. Dzieci dotykają butelki. Przy okazji uczymy dzieci określeń: zimne, ciepłe, gorące. Ciekawe i wzbogacające doświadczenie sensoryczne dla najmłodszych. Gdy woda wystygnie możemy dodać do butelek  farbę – dzieci zafascynuje kolorowanie wody. Zakręcone butelki z kolorową wodą mogą służyć dalej do zabawy!

5. Wkładanie guzików 

Tutaj konieczna jest pomoc rodziców/rodziny w zebraniu guzików w różnych kolorach i dużym rozmiarze. Wsypujemy guziki na tacę.

Zadaniem dzieci jest włożenie guzika do miseczki o tym samym kolorze (czerwone do czerwonej, niebieskie do niebieskiej itp.). Jest to zabawa dla starszych dzieci, ponieważ (podobnie jak fasolki) dzieci mogą brać je do buzi i próbować połknąć.

Jeśli selekcjonowanie kolorami jest zbyt trudne można przygotować dzieciom w kuwetach do selekcji np. piłeczki i duży makaron (patrz zdjęcie poniżej).

6. Kosze skarbów

W wiklinowych koszykach zbieramy różne przedmioty, które dzieci mogą wyjmować, dotykać, eksplorować. Kosz zakrywamy chustą lub pokrywką, żeby dzieci mogły wyjmować przedmioty, nie widząc ich. Przykładowe kosze dla maluchów:

  1. kosz rzeczy kuchennych (drewniane łyżki, garnki, pokrywki itp.)
  2. kosz z piłkami o różnych fakturach (miękkie, duże, małe, z kolcami, świecące)
  3. przedmioty o różnych kształtach i fakturach (np. cienkie tiule, tkaniny z włosiem, wełna, kawałek drewna, szklana kula).

7. Długa rura

Potrzebna będzie papierowa lub ewentualnie plastikowa rura po plakatach, tapecie. Dzieci wrzucają do niej piłeczki, które wypadają z drugiej strony. Można również wyciąć dziury w bokach rury. Zajęcie na długo!

W powyższe zabawy dzieci mogą bawić się same, z rówieśnikami albo z opiekunem. Pamiętajmy, że istotniejsza od przedmiotów jest zawsze RELACJA z uczestnikami zabaw. Nawet jeśli są nieco fizycznie oddaleni mogą komentarzem i swoją uwagą być ‘blisko’ dziecka. 

***

Część powyższych pomysłów zaczerpnęłam z montessoriańskiej literatury, część jest moją własną modyfikacją lub doświadczeniem zdobytym w klubikach dla małych dzieci.

Źródła:

  1. Elisabeth G. Hainstock (1997). Teaching Montessori in the home. The pre-schoool years.
  2.  P. Polk Lillard, L. Lillard Jessen (2003). Montessori from the start – the child at home, from birth to age three,
  3. https://kukumag.com/aktywnosci-i-zabawki-dla-dzieci-8-12-miesiecy-kukutv/

Zdjęcia dziecka wykonano w klubie KOKO w Warszawie.

 

7 zabaw edukacyjnych prosto od Marii Montessori (w żłobku i w domu)

Psycholożka dziecięca, trenerka Fundacji Rozwoju Dzieci im. Komeńskiego oraz Stowarzyszenia Trenerów Organizacji Pozarządowych. Obecnie mieszka i pracuje w Brukseli jako terapeutka pedagogiczna. Mama dwóch chłopców, którzy chodzili do belgijskich żłobków. Interesuje się muzyką, teatrem i sztuką współczesną oraz jazdą na rowerze w nieznane.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *