Zbliżają się Święta Wielkanocne. Zastanawiacie się zapewne, jakie zabawy tematyczne zaproponować swoim podopiecznym? Nie szukajcie już dalej. Poniżej trzy propozycje zajęć, które możecie zorganizować ze swoją grupą.

1) Karmienie wielkanocnego zająca


Potrzebne materiały
– Sztywna torba papierowa lub karton
– Papier kolorowy, nożyczki, klej, blok techniczny, farby, pędzelki do ozdobienia torby / pudełka

Odetnij górę torby, tak by uzyskać równą krawędź (z kartonem zrób to samo). Razem z dziećmi ozdób formę wcześniej przygotowanymi materiałami tak, by stworzyć wielkanocnego zająca (przykład na zdjęciu). Długi język ma pomóc ‘trafić’ piłeczce do buzi zajączka. Tak przygotowanego zajączka warto postawić blisko ściany, żeby się nie przesuwał przy mocniejszym turlaniu piłek.

Rozdaj dzieciom piłki na tyle duże, żeby łatwo można było je turlać, a na tyle małe, by zmieściły się w buzi zajączka. Możesz głośno liczyć ile piłek zmieści się w buzi zwierzątka (lub głośno nazywać jakiego są koloru/ile piłeczek poszczególnych kolorów zjadł zając). Ta zabawa ćwiczy precyzję ruchów i pozwala w bliskim dziecku kontekście przybliżyć mu koncepty matematyczne. Dodatkowo dzieci bawiąc się obok siebie – bawią się razem i tworzą więzi [1].

2) Stempelki ‘pisanki’

Co ma kształt jajka jak się to lekko ugniecie? Rolka po papierze toaletowym! Najprostsza i najszybsza z proponowanych zabaw, ale dzieci ją bardzo lubią: stemplowanie.

Potrzebne materiały:
– Rolki po papierze toaletowym
– Farby (nietoksyczne)
– Kuwetki do maczania rolek w farbie
– Kartki

„Ugnieć” lekko każdą z rolek tak, by na maczanym w farbie końcu miała kształt owalny, zbliżony do jajka. Wylej na kuwetki różnokolorowe farby, by dzieci z łatwością mogły zanurzać w nich stempelek. I… do stemplowania! Chętne dzieci mogą ozdobić tak powstałe pisanki kredkami, farbami lub naklejkami. Dzieci przy tym zadaniu kształtują precyzję ruchów i cierpliwość.

3) Ubierz wielkanocnego baranka


Potrzebne materiały:
– Duży karton lub szary papier (aby białe waciki się na niej wyróżniały)
– Marker do narysowania baranka
– Wata, z której sami lub z pomocą dzieci przygotowujemy kulki lub waciki kosmetyczne w kształcie „kulek”
– Taśma dwustronna

Na kartonie lub szarym papierze narysuj kontury baranka. Gdy baranek jest gotowy przyczepiamy go do ściany. Powierzchnię baranka wyklejamy kawałkami taśmy dwustronnej, by waciki dobrze się do niej przyklejały (można posmarować baranka klejem, ale tak przygotowana powierzchnia będzie szybciej wysychała niż taśma). Dzieci przyklejają waciki w obrębie szablonu baranka. W tej zabawie dzieci ćwiczą motorykę dużą, oraz działania precyzyjne.

Starszym dzieciom możemy zabawę urozmaicić prosząc, by przykleiły wacik na górze/ na dole, z przodu/ z tyłu baranka. W ten sposób pomagamy im rozwijać zmysł przestrzenny (a jeśli chcecie dowiedzieć się o zmyśle przestrzennym czegoś więcej, zapraszamy do wpisu Olgi Wysłowskiej: Matematyka w żłobku – czy aby nie za wcześnie).

Źródła:

[1] Alcock, S.J. (2017). Interpersonal fields of play in: Early Child Development and Care, 187 (5–6). pp. 924-934.
[2] http://actividadesinfantil.com/archives/8297
[3] www.naturalbeachliving.com/easy-easter-bunny-crafts

3 pomysły na wielkanocne zabawy dla wychowawców żłobkowych

Doktor nauk społecznych w zakresie pedagogiki. Obecnie wykładowca akademicki na Wydziale Pedagogicznym Uniwersytetu Warszawskiego. Zainteresowania zawodowe to metodyka nauczania języka angielskiego oraz opieka, wychowanie i nauczanie małych dzieci. Prywatnie lubi gotować, czytać kryminały i chodzić na spacery ze swoimi psami – Luną i Zojką.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *