„Czym skorupka…” to blog dedykowany wychowawcom pracującym z najmłodszymi dziećmi w żłobkach, klubach dziecięcych, punktach dziennego opiekuna i przedszkolach. Głównym celem naszych blogerek jest wsparcie wychowawców w codziennej pracy, w szczególności poprzez upowszechnianie „dobrych praktyk”
Co konkretnie oferujemy naszym czytelnikom?
1. Informacje o wynikach najnowszych badań naukowych i ich związku z codzienną pracą wychowawców
Pełna nazwa naszego bloga to „Czym skorupka… Rzetelnie o Małym Dziecku”. Druga część nazwy nie jest przypadkowa. Podstawową zasadą naszych blogerek jest zamieszczanie uzasadnienia dla prezentowanego punktu widzenia, a kiedy to możliwe odniesienie go do wyników badań. Ponadto, nasze wpisy będą dotyczyły codziennych wyzwań, jakie napotykają w swojej pracy wychowawcy najmłodszych dzieci. Każdy z tekstów będzie zawierał bibliografię, która pozwoli bardziej dociekliwym odbiorcom „doczytać” szczegóły.
2. Wiedzę o „dobrych praktykach” w pracy z najmłodszymi z Polski, Europy i świata
„Czym skorupka…” powstał w ramach międzynarodowego projektu, w partnerstwie z holenderskimi, belgijskimi i portugalskimi badaczami. W ramach tej inicjatywy w każdym z krajów powstał blog dotyczący pracy z najmłodszymi dziećmi. Blogerzy ze wszystkich państw są ze sobą w stałym kontakcie, dzielą się między sobą wiedzą i pomysłami o skutecznych działaniach w obszarze opieki, wychowania i edukacji najmłodszych. Umożliwia to upowszechnianie obiecujących lokalnych inicjatyw, które nie są znane w szerszych kręgach ze względu na barierę językową. Ponadto, w niedalekiej przyszłości powstanie europejski blog, na którym prezentowane będą w języku angielskim najciekawsze wpisy z blogów krajowych.
3. Punkt odniesienia do refleksji nad codzienną pracą
Wielu wychowawców ma ograniczone możliwości obserwowania i bycia obserwowanym w pracy przez innych praktyków (przede wszystkim dotyczy to dziennych opiekunów). Wiadomości na blogu mogą stać się przyczynkiem do refleksji i pomóc znaleźć uzasadnienie dla stosowanych rozwiązań lub powód do ich zmiany.
4. Przestrzeń do wymiany refleksji, opinii i przekonań na temat pracy z najmłodszymi dziećmi
„Czym skorupka…” to nie tylko blog. To także wspólnota ludzi zainteresowanych tematyką rozwoju i instytucjonalnych form opieki, wychowania i edukacji najmłodszych dzieci. Czytelnicy naszego bloga mają możliwość wymiany opinii między sobą oraz z blogerkami na temat publikowanych wpisów online. Ponadto, planowane są spotkania naszej społeczności „twarzą w twarz”, o czym każdorazowo będziemy informować na blogu.
5. Prezentację opinii specjalistów różnych dziedzin
Na co dzień wszystkie nasz blogerki pracują ze studentami kierunków pedagogicznych i/lub z praktykami sektora wczesnej opieki, wychowania i edukacji. Specjalizujemy się jednak w różnych dziedzinach, mamy różne doświadczenia zawodowe, a często także poglądy na temat pracy z dziećmi. Mamy nadzieję, że ten pluralizm przyczyni się do zainicjowania interesujących dyskusji między czytelnikami i autorkami bloga.
6. Przejrzysty układ strony
Żeby dobrze przygotować stronę bloga nasz zespół przeprowadził badanie pilotażowe wśród wychowawców na temat ich oczekiwań i potrzeb w tym zakresie. Na tej podstawie powstały zakładki nawiązujące do typowych działań podejmowanych w placówkach dla najmłodszych (leżakowanie, posiłki, zabawa swobodna, zajęcia zorganizowane, zajęcia artystyczne, muzyka i ruch), stref rozwoju dzieci (fizyczna, społeczno-emocjonalna, poznawcza, językowa, umiejętności matematyczne), grup wiekowych (0-1 rok; 1-2 lata; 2-3 lata) oraz tematy dotyczące organizacji pracy placówki, takie jak współpraca z rodzicami i zarządzanie placówką.
Mamy nadzieję, że każdy wychowawca znajdzie u nas coś dla siebie! A wszystko to, z uznaniem dla ogromnego znaczenia pracy wychowawców najmłodszych dzieci, żeby ich inspirować do podejmowania nowych wyzwań i zachęcić do korzystania z rzetelnych informacji przy pogłębianiu wiedzy na temat rozwoju małego dziecka i budowaniu warsztatu pracy.
Wpis został zainspirowany wiadomością autorstwa Cecílii Aguiar (ISCTE-Instituto Universitário de Lisboa) zamieszczoną na naszym siostrzanym portugalskim blogu Primeiros anos („Pierwsze lata”).
Była nauczycielka wychowania przedszkolnego i wczesnoszkolnego, obecnie pracuje na Wydziale Pedagogicznym Uniwersytetu Warszawskiego. Jej zainteresowania badawcze dotyczą: aspektów jakości instytucjonalnych form opieki, wychowania i edukacji dzieci (żłobków, klubów dziecięcych, punktów dziennego opiekuna) oraz procesów doskonalenia zawodowego wychowawców małego dziecka.