Niedawno odwiedziłam zaprzyjaźniony Żłobek Integracyjny nr 46 w Warszawie, gdzie fizjoterapeutka opowiedziała mi jak prawidłowo pracować z pomocami, którymi posługuje się na co dzień w pracy z dziećmi, a które Wy, nasi Drodzy Czytelnicy możecie znaleźć w swoich żłobkach.
Układanka
Podczas zabawy tą przestrzenną układanką dziecko uczy się celowości ruchu, utrzymania prawidłowej postawy ciała (maluch siada na „piłkę” widoczną na zdjęciu i stara się utrzymać prostą postawę) oraz ćwiczy koordynację wzrokowo-ruchową.
Dwukolorowa skarbonka
Stawiając zabawkę na wysokości klatki piersiowej dziecko aktywuje pracę rąk na wyższym poziomie niż zazwyczaj – powyżej poziomu kąta prostego co uruchamia jego oś barkową.
Jak to prawidłowo zaaranżować?
Utrzymując prawidłową postawę dziecko klęczy jednonóż lub obunóż przy stoliku, na którym ma postawioną zabawkę (tak żeby znajdowała się na wysokości klatki piersiowej malucha).
Klocki
Pracując z pomocami przytwierdzonymi do ściany, tak jak klocki, musimy pamiętać, aby dziecko zmieniało pozycję ciała w czasie zabawy. Przy klockach pokazanych na zdjęciu maluch może pracować: stojąc na równej podłodze, stojąc na podłożu niestabilnym – takim jak dmuchana podkładka z kolejnego zdjęcia, w klęku jednonóż (aktywując jedną i drugą nogę naprzemiennie, aby nie pojawiła się jednostronność w napięciu mięśniowym), jak i w klęku obunóż.
Ślimaki
Według fizjoterapeutki żłobkowicze bardzo lubią pomoc widoczną na zdjęciu obok. Służy ona do wodzenia po śladzie, i co ważne aktywuje obie ręce na raz. Dzieci wyrabiają dzięki niej odruch celowości ruchu, ćwiczą koordynację wzrokowo-ruchową, rozwijają motorykę małą a tym samym przygotowują się do pisania. Od fizjoterapeutki dowiedziałam się, że to zadanie jest dość zajmujące i wymaga od dziecka skupienia, dlatego warto skoncentrować się na ćwiczeniu osi barkowej, unieruchamiając dolną oś ciała (najłatwiej jest to zrobić zachęcając dziecko do siadu skrzyżnego). Ruchy w czasie zabawy tą pomocą malec wykonuje na przemian: do wewnątrz i na zewnątrz. Co ważne ruchy te wpływają pobudzająco na pracę mózgu.
Sznurek
Bawiąc się klockami na sznurku (przesuwając klocki po sznurku z jednej strony na drugą) dziecko może stać na równym podłożu, lub na podłożu niestabilnym. Ważne jednak, żeby zawsze wykonywało ruchy będąc na środku sznurka. Kluczowym aspektem zabawy jest to, że dziecko przesuwając klocki np. z prawej na lewą stronę przekracza swoją linię środka co wpływa na rozwój jego koordynacji. Ćwiczenie to powinno być wykonywane na przemian raz prawą, raz lewą ręką, a dziecko może wykonywać je w pozycji klęczącej, aby mogło aktywować ręce powyżej kąta prostego.
Wykorzystując wyżej wymienione pomysły warto pamiętać o tym, że:
-
Korzystne dla rozwoju dziecka jest, aby dziecko bawiło się w różnych pozycjach i na różnych poziomach: stojąc, siedząc, w klęku jednonóż (aktywując na przemian e wtedy jedną i drugą nogę, aby nie pojawiła się jednostronność w napięciu mięśniowym) i w klęku obunóż.
-
Bawiąc się z dzieckiem – nigdy nie pracujemy tylko nad jedną stroną jego ciała, zawsze zaangażowane powinny ma być prawa i lewa ręka i/ lub noga.
-
Dajemy dziecku możliwość stania i siedzenia na różnych rodzajach podłoża – stabilnym, niestabilnym, o różnej strukturze.
-
Bawimy się z dzieckiem tak długo jak długo ma na to ochotę. Nigdy nie zmuszamy malucha do zabawy z daną pomocą, jeśli tego nie chce.
Wszystkie powyższe zabawy możemy wykorzystywać w pracy zarówno z dziećmi pełno-, jak i niepełnosprawnymi!
Doktor nauk społecznych w zakresie pedagogiki. Obecnie wykładowca akademicki na Wydziale Pedagogicznym Uniwersytetu Warszawskiego. Zainteresowania zawodowe to metodyka nauczania języka angielskiego oraz opieka, wychowanie i nauczanie małych dzieci. Prywatnie lubi gotować, czytać kryminały i chodzić na spacery ze swoimi psami – Luną i Zojką.