To już grudzień, więc pora na wspólne świąteczne zabawy, które zapewnią dzieciom nowe doświadczenia, a dla niektórych spośród nich będą stanowiły pierwsze wspomnienia :).
Przygotowałam dla Was trzy propozycje zajęć nawiązujących do zimy i świąt, które sprawdzą się z dwu-, dwu-i-pół i trzylatkami.
1) Śnieg w żłobku
Wszyscy lubimy bawić się w śniegu. A czy wiecie, że są sposoby na przyniesienie super „śniegu” pod żłobkowy dach? Poniżej śnieżny przepis, do którego wystarczą zaledwie dwa składniki:
– Mąka ziemniaczana (1 kilogram)
– Jogurt naturalny (ok. 2 duże pojemniki)
oraz: Duża miska/ plastikowe pudło
Składniki należy dokładnie wymieszać – do połączenia. Już w tej czynności mogą uczestniczyć dzieci. Jest to świetne ćwiczenie sensoryczne. Śnieg można formować, ugniatać, rozdrabniać między paluszkami, odciskać w nim foremki, zabawki lub wydobywać z niego poukrywane zabawki. [1]
2) Poruszajmy się!
Ciekawym pomysłem na świąteczne udekorowanie sali żłobkowej jest przyklejenie do ściany – na której wcześniej przyklejony został papier, np. pakowy lub flipchartowy – kokardek prezentowych. O przyniesienie kokardek można poprosić rodziców (może niektórzy mają w szufladzie na “przydasie” kokardy z wcześniej otrzymanych prezentów). Dzieci podchodzą do ściany i przyklejają swoje kokardki [2]. Na papierze można wcześniej narysować kropki lub krzyżyki, aby wskazać miejsca, w które mają przykleić ozdoby, dzięki temu powstanie nam konkretny wzór, np. bombka, choinka albo czapka Mikołaja. Przy tym zadaniu dzieci mogą się trochę poruszać i poćwiczyć precyzję. Dodatkowym plusem tej zabawy jest to, że kokardki mają ciekawą strukturę, są kolorowe i szeleszczą, więc dla dzieci są bardzo atrakcyjne.
3) Dzieci robią pierniczki (wariant dla żłobków z kuchnią na miejscu*)
Składniki:
– 300 g mąki
– 50 g masła
– 200 ml płynnego miodu
– 1 duże jajko
– 1 łyżeczka przyprawy do piernika
– 1 łyżeczka sody oczyszczonej
– 1 łyżka dżemu śliwkowego (najlepiej 100% owoców)
Sposób przygotowania:
Wymieszaj suche składniki: mąkę, przyprawę do piernika i sodę oczyszczoną (zaproponuj dzieciom, żeby powąchały i dotknęły każdego ze składników zanim trafią do miski. Zachęć dzieci, aby wrzuciły do miski resztę wcześniej przygotowanych składników: masło, dżem, miód, jajko. Dobrze wyróbcie ciasto (dzieci świetnie sprawdzą się w roli “ugniataczy”. Z rozwałkowanych kawałków ciasta wytnijcie przy pomocy foremek kształtne pierniczki, a następnie ułóżcie je na blasze. Ciastka należy piec przez ok. 20 minut w temperaturze 180°C – tu musimy poprosić o wsparcie Panią kucharkę. Po ostygnięciu udekorujcie pierniczki lukrem** i bakaliami.
* Jeśli nie masz w żłobku kuchni, możesz poprosić rodziców o przygotowanie z dziećmi w domu pierniczków, które później wspólnie udekorujecie na zajęciach.
** Lukier można zrobić w bardzo prosty sposób, wykorzystując 1 szklankę cukru pudru, 2 łyżki gorącej wody i 4 łyżki soku z cytryny. Wszystko dokładnie wymieszać. Jeśli konsystencja jest zbyt rzadka lub zbyt zwarta, można dodać więcej cukru pudru lub soku z cytryny.
Powyższe propozycje to nie tylko dobra zabawa, ale też świetna okazja do budowania więzi społecznych między dziećmi i wychowawcami. Wspólna zabawa, czy wykonywanie ćwiczeń pozwala na budowanie relacji, w ramach których rówieśnicy stają się partnerami wspierającymi wzajemnie swój rozwój. [3].
Źródła:
[1] https://playtivities.com/how-to-make-snow/
[2] https://inspirationlaboratories.com/christmas-bow-sticky-wall/
[3] Bieleń, B. (2007). Rówieśnik – partner w rozwoju. [w:] red. Karwowska-Struczyk, M., Słodownik-Rycaj, E. Pedagogika małego dziecka. Wybrane zagadnienia. wyd. IBE. Warszawa
Doktor nauk społecznych w zakresie pedagogiki. Obecnie wykładowca akademicki na Wydziale Pedagogicznym Uniwersytetu Warszawskiego. Zainteresowania zawodowe to metodyka nauczania języka angielskiego oraz opieka, wychowanie i nauczanie małych dzieci. Prywatnie lubi gotować, czytać kryminały i chodzić na spacery ze swoimi psami – Luną i Zojką.