Śledzie, kręcony mak, pierniczki, kompot z suszu i pierwsza gwiazdka.
Polskie tradycje świąteczne są nam dobrze znane i często organizujemy w żłobkach tematyczne zajęcia z tej okazji. Wychowawczynie w żłobkach powinni jednak pamiętać, że w naszym kraju mamy wiele dzieci pochodzących z miejsc, w których tradycje świąteczne są zupełnie inne. Świąteczny czas jest dobrym momentem, żeby się o czegoś dowiedzieć i pokazać, jak dzieci świętują w tym okresie w innych częściach świata. Może macie w swojej placówce dzieci pochodzące z jakiejś mniejszości narodowej, lub etnicznej? Ukraińskiej, białoruskiej, żydowskiej? Zaplanowanie aktywności świątecznej związanej z kulturą i pochodzeniem tych dzieci sprawi, że wraz z rodzinami poczują się dostrzeżeni i mile widziani w żłobku.
Wiedza o kulturach i tradycjach mniejszości, które spotykamy sprawia, że są nam one bliższe i lepiej je rozumiemy. To co lepiej rozumiemy powoduje mniejsze uczucie strachu i dystansu, więc jest nam łatwiej zaakceptować, że mniejszości są wśród nas obecne [1]. A kiedy je zaakceptujemy, poczują się u nas bezpiecznie i tak samo jak my próbujemy się uczyć ich historii i tradycji – oni będą chcieli uczyć się naszych.
Może w tym roku oprócz ozdób na choinkę, lub laurek z Mikołajem z waty znajdźcie czas na zapoznanie grupy ze zwyczajami krajów, z których pochodzą dzieci o innych korzeniach niż polskie? Na przykład na tradycje:
– białoruskie – kolędowanie z przebieraniem za zwierzęta. Na Białorusi bardzo dużo śpiewa się kolęd i kolędnicy chodzą po domach przebrani za zwierzęta. Szczególnie koza jest ważnym zwierzęciem, bo jest symbolem dobrobytu. Można poprzebierać się za zwierzęta i śpiewać kolędy nie tylko po polsku, ale także spróbować po białorusku.
– ukraińskie – na Ukrainie urządza się teatr zwierząt w szopkach. Można zbudować z dziećmi szopkę i zwierzęta do niej, następnie przyjąć role zwierząt.
– żydowskie – Żydzi nie obchodzą Bożego Narodzenia, a Chanukę. W Chanukę codziennie przez osiem dni po zmroku zapala się światełko, lub świeczkę. Każdego kolejnego dnia powinno płonąć o jedno światło więcej, tak żeby ósmego dnia paliło się osiem – światła mogą być umieszczone na specjalnym dziewięcioramiennym świeczniku. W warunkach żłobkowych można codziennie przyklejać do ściany nową papierową świeczkę.
– ormiańskie – Ormianie mają świąteczną tradycję umieszczania pieniążka w cieście i osoba, której trafi się kawałek z pieniążkiem może liczyć na szczęście. W warunkach żłobkowych lepiej nie wkładać pieniędzy do jedzenia, ale może można umieścić jeden kawałek owocu, na przykład śliwki?
Może uda wam się znaleźć inne tradycje? A może rodzice dzieci o innym pochodzeniu w waszym żłobku podpowiedzą wam jakie zabawy możecie pokazać dzieciom? Podzielcie się propozycjami!
Źródła:
[1] Crisp, R. J., & Turner, R. N. (2009). Can imagined interactions produce positive perceptions?: Reducing prejudice through simulated social contact. American psychologist, 64(4), 231.
Magdalena Woźniak-Frymus
Psycholożka; współpracowniczka Fundacji Rozwoju Dzieci im. Jana Amosa Komeńskiego; wspieraczka osób w ciąży i połogu; zainteresowania w obszarze rozwoju dziecka skupia głównie wokół wyrównywania szans grup marginalizowanych i wychowania w równości płci. Mama przedszkolaka i żłobkowiczki. Miłośniczka gry w piłkę nożną i żeglarstwa.