Ostatni z cyklu trzech wpisów na temat neofobii żywieniowej dotyczy jej potencjalnych konsekwencji i specjalistycznego wsparcia w tym zakresie.
Na początek jednak przypominamy najczęstsze zachowania i postawy dzieci związane z neofobią żywieniową:
Jeśli niechęć do jedzenia trwa zbyt długo…
Przedłużający się okres neofobii żywieniowej, wynikające z tego liczne wyzwania, brak umiejętności poradzenia sobie z tym zagadnienie, albo pojawiające się kolejne utrudnienia, powinny skłonić do kontaktu ze specjalistą.
Długotrwały problem neofobii żywieniowej może być początkiem rozmaitych trudności, np.
- wybiórczości pokarmowej,
- selektywnych zaburzeń odżywiania,
- awersji pokarmowej,
- ARFID (Avoidant/Restrictive Food Intake Disorder to zaburzenie polegające na ograniczaniu lub unikaniu przyjmowania pokarmów, odczuwanie silnego niepokoju w momencie oferowania produktów tzw. bezpiecznych, czyli nowych, nieznanych lub podanych w nowy sposób )
- specyficznych zaburzeń odżywiania, czego konsekwencją mogą być niedobory, deficyty i patologie w obszarze rozwoju i wzrostu.
Dzieci z wyzwaniami w obszarze jedzenia mogą reprezentować trudności wynikające z
- zaburzeń przetwarzania bodźców sensorycznych (np. nadwrażliwość na smaki, zapachy, obronność dotykowa),
- niskich kompetencji oromotoryczne (czyli brak prawidłowych umiejętności niezbędnych do pobierania i obróbki pokarmu np. sprawność odgryzania, gryzienia, żucia, sposób połykania itp.),
- nieprawidłowości w budowie anatomicznej (np. skrócenie wędzidełka języka),
- nieprawidłowego napięcia mięśniowego.
Innymi przyczynami trudności w przyjmowaniu pokarmu są choroby układu pokarmowego (np. refluks, alergie, nietolerancje pokarmowe), niewłaściwe wzorce wyniesione z domu, zmuszanie do jedzenia, przyczyny natury behawioralnej.
Co mogą zrobić wychowawcy?
Bardzo ważne jest, żeby wychowawcy żłobkowi i nauczyciele przedszkoli byli w stałym kontakcie z rodzicami dzieci, które mierzą się neofobią żywieniową; powinni wzajemnie informować się o stosowanych strategiach, sukcesach i porażkach związanych z organizacją posiłków dzieci. W razie potrzeby informowali ich gdzie mogą uzyskać wsparcie w tym zakresie i uczulali rodziców, że uzyskane od specjalisty rady powinny być niezwłocznie przekazane również do kadry na co dzień pracującej z dzieckiem. DZIECI NIE MOGĄ NIE JEŚĆ PRZEZ CAŁY DZIEŃ POBYTU W PLACÓWCE.
Gdzie szukać pomocy?
Jednymi z pierwszych osób, do których zwracają się rodzice o pomoc, są pediatrzy i dietetycy. Ci z kolei najczęściej kierują małych pacjentów dalej, do innych specjalistów. Środowisko terapeutyczne obejmuje różne interwencje i kierunki działań. Wśród terapeutów, którzy najczęściej podejmują się pracy z dziećmi z wyzwaniami w jedzeniu są logopedzi, neurologopedzi, terapeuci integracji sensorycznej oraz psychologowie. Neurologopeda, na przykład, ocenia sprawność i kompetencje w zakresie jamy ustnej, ale także kwestie dotyczące sposobu pobierania pokarmu, jego obróbki, umiejętności dziecka i przetwarzania sensorycznego. Proces terapeutyczny obejmuje nie tylko oswajanie z nowościami, także naukę radzenia sobie z sensorycznym aspektem jedzenia i związanym z tym lękiem.
Terapia z dzieckiem odbywa się przez zabawę, ale dotyczy ona również pracy z rodzicami, wychowawcami czy nauczycielami, aby ci mogli wrażać nowe strategie w warunkach domowych, w żłobku, przedszkolu czy szkole.
Natalia Górka-Pik
Przeczytajcie też:
„Tadek Niejadek” w żłobku i przedszkolu – czyli czym jest neofobia żywieniowa? (część 1)
„Tadek Niejadek” w żłobku i przedszkolu – czyli co zrobić, aby zachęcić do jedzenia? (część 2)
Źródła:
- Szajewska H., Horvath A. (2017). Żywienie i leczenie żywieniowe dzieci i młodzieży, Medycyna Praktyczna, Kraków.
- Pliner P. (1994). Development of measures of food neophobia in children. Appetite,23, 147–163.
- Pliner P, Eng A, Krishnan K. (1995). The effects of fear and hunger on food neophobia in humans. Appetite, 25, 77–87.
- Mika M., Matuszczyk P., (2017). Kształtowanie prawidłowych nawyków żywieniowych u niemowląt i małych dzieci, Standardy Medyczne Pediatria, 14, s. 733-738.
- Appleton, K. M., Dinnella, C., Spinelli, S., Morizet, D., Saulais, L., Hemingway, A., … & Hartwell, H. (2019). Liking and consumption of vegetables with more appealing and less appealing sensory properties: Associations with attitudes, food neophobia and food choice motivations in European adolescents. Food Quality and Preference, 75, 179–186.
- Maratos, F. A., & Staples, P. (2015). Attentional biases towards familiar and unfamiliar foods in children. The role of food neophobia. Appetite, 91, 220–225.
- Siegrist M., Hartmann Ch., Keller C., (2013). Antecedents of food neophobia and its association with eating behavior and food choices, Food Quality and Preference, 30(2), 293–298.
- Cooke L.C, Haworth C., Wardle J. (2007). Genetic and environmental influences on children’s food neophobia, The American Journal of Clinical Nutrition, 86(2), 428–433. https://doi.org/10.1093/ajcn/86.2.428.
- Satter E. M., (1986). The Feeding Relationship, Journal of the American Dietetic Association 86(3), 352–35610. Satter E.M., (2000). Child of Mine: Feeding with Love and Good Sense. Bull Publishing Company
Natalia Górka-Pik
Natalia Górka-Pik – neurologopeda, logopeda wczesnej interwencji, pedagog specjalny, instruktor emisji głosu, terapeuta integracji sensorycznej, terapeuta ręki, terapeuta BI, IAS Johansen, EEG Biofeedback, terapeuta miofunkcjonalny, terapeuta karmienia.
Odbyła dziesiątki kursów, warsztatów i szkoleń z zakresu diagnozy i terapii logopedycznej. Jest autorką artykułów w prasie specjalistycznej z zakresu terapii logopedycznej, dysfagii, jedzenia i integracji sensorycznej. Współautorka książek oraz pomocy dydaktycznych.
Prowadzi warsztaty i szkolenia dla logopedów, nauczycieli oraz rodziców z zakresu pomocy dzieciom z trudnościami żywieniowymi.
Na co dzień zajmuje się terapią karmienia niemowląt i dzieci z wyzwaniami w zakresie jedzenia/ karmienia. Tworzy bydgoską szkołę karmienia Tadek Niejadek ProIntegris.