Chwalić, czy nie chwalić? Lata pracy z wychowawcami żłobkowymi i rodzicami małych dzieci podpowiadają mi, że nie ma zgody w tym temacie. Z tego postu dowiecie się co współczesne badania mówią nam o chwaleniu najmłodszych dzieci i wpływie jaki chwalenie może mieć na ich późniejszy rozwój i osiągnięcia szkolne.
Więcej o tym jak optymalnie chwalić osiągnięcia i wysiłek podejmowany przez dzieci znajdziecie we wpisie Super, świetnie, brawo!!!! Po co to mówisz?
Źródła:
● Gunderson, E. A., Gripshover, S. J., Romero, C., Dweck, C. S., Goldin‐Meadow, S., & Levine,
S. C. (2013). Parent praise to 1‐to 3‐year‐olds predicts children’s motivational frameworks 5 years
later. Child development , 84 (5), 1526-1541.
● Gunderson, E. A., Sorhagen, N. S., Gripshover, S. J., Dweck, C. S., Goldin-Meadow, S., &
Levine, S. C. (2018). Parent praise to toddlers predicts fourth grade academic achievement via children’s
incremental mindsets. Developmental Psychology, 54 ( 3), 397–409.
● Hart, B., & Risley, T. R. (1995). Meaningful
Była nauczycielka wychowania przedszkolnego i wczesnoszkolnego, obecnie pracuje na Wydziale Pedagogicznym Uniwersytetu Warszawskiego. Jej zainteresowania badawcze dotyczą: aspektów jakości instytucjonalnych form opieki, wychowania i edukacji dzieci (żłobków, klubów dziecięcych, punktów dziennego opiekuna) oraz procesów doskonalenia zawodowego wychowawców małego dziecka.