Fotografowanie działań dzieci może nie kojarzyć się z codziennym obowiązkiem wychowawcy, ale jeśli dłużej się nad tym zastanowić, to dzieci, ich codzienna praca i rozwój są niezwykle wdzięcznym i ważnym obiektem, który warto uwiecznić.
W czasach, gdy telefony z dobrymi aparatami są dostępne na porządku dziennym, a aparaty fotograficzne są stosunkowo tanie i powszechnie dostępne, wręcz należy je wykorzystywać, żeby dokumentować codzienną pracę placówki. No bo skąd rodzice mają wiedzieć, co dzieje się przez 6-8 godzin w żłobku? Wychowawcy często nie mają po prostu czasu, żeby każdemu z nich opowiedzieć, co robiło jego dziecko. Dzięki zdjęciom mogą w łatwy sposób podzielić się z rodzicami tym, w jaki sposób dzieci spędzały czas danego dnia.
Co fotografujemy?
Dzieci – to chyba najbardziej oczywista odpowiedź! Warto dokumentować chwile, w których widać ich emocje, zabawę i to, czego się uczą. Na przykład dla rodziców, których pociechy są nieśmiałe, a w związku z tym (często jedynie w ich mniemaniu) rzadko angażują się w zabawę z rówieśnikami, będzie to szczególnie ważne, żeby zobaczyć na własne oczy, że ich dziecko bawi się z innymi.
Wytwory pracy dzieci – warto dokumentować prace dzieci. Mogą one stanowić inspirację dla rodziców – pokazać im, co można zrobić z dziećmi. Mogą też być ważne dla innych wychowawców, którzy nieustannie poszukują coraz to nowych, ciekawych pomysłów na prace z dziećmi. Przede wszystkim jednak umożliwiają śledzenie rozwoju i zainteresowań dzieci. Nie sposób przecież gromadzić wszystkich wytworów całej grupy, a dzięki zdjęciom w łatwy sposób możemy je przeglądać zawsze kiedy jest taka potrzeba.
Działania – każdego dnia warto też dokumentować działania, w których biorą udział dzieci i wychowawcy. Przede wszystkim pozwoli to rodzicom zobaczyć, co działo się w żłobku przez cały dzień, dzięki czemu nawet Ci najbardziej gorliwi poczują się dobrze poinformowani i spokojni, że ich pociecha była dobrze ‘zaopiekowana’. Oprócz tego zdjęcia mogą być wykorzystane przez samych wychowawców, żeby wymieniać się doświadczeniami i spostrzeżeniami na temat swojej codziennej pracy.
Przestrzeń – fotografia przestrzeni w żłobku i na podwórku (aranżacja wnętrz, dostępne zabawki, meble, kolorystyka itp.) jest ważna szczególnie dla rodziców, którzy zastanawiają się nad zapisaniem swojego dziecka do danej placówki. Mogą przecież nie wiedzieć nic na temat placówki, a zdjęcia będą pierwszym kontaktem rodzica ze żłobkiem.
Po co fotografujemy?
Żeby uchwycić dzieci – rodzice lubią zdjęcia swoich pociech. Sami je robią w domu, więc na pewno będą chętnie oglądali własne dzieci w sytuacjach, w których nie uczestniczyli. Dzięki temu mogą poczuć się pewniej, gdy codziennie przyprowadzają dziecko do żłobka.
Żeby udokumentować proces – żeby inspirować się wzajemnie. Wychowawcy oglądając zdjęcia z innych grup mogą znaleźć inspirację do nowych działań ze swoją grupą. Fotografie mogą być też przyczynkiem do rozmów o metodyce pracy w zespole wychowawców przyczyniając się tym samym do podnoszenia ich kompetencji zawodowych.
Żeby się pochwalić, bo jest czym! – często nie zdajemy sobie sprawy z tego, ile osób wchodzi na stronę żłobka lub profil na FB. Warto chwalić się fajnymi rozwiązaniami, ciekawymi pomysłami, atrakcyjnymi przestrzeniami czy pracami dzieci. Dzięki temu Wasz żłobek może stać się inspiracją dla innych.
Jak fotografować, by zdjęcia były ciekawe – 3 perspektywy
Perspektywa mrówki – aparat ustawiamy niżej niż modela. Ta perspektywa „powiększa” nam fotografowany obiekt. Nie jest komfortowa dla fotografa, ale daje super efekty.
Perspektywa psa – zdjęcie robimy na poziomie modela. Zdjęcia wychodzą wtedy bardziej naturalne, bo sam model jest równy fotografowi.
Perspektywa żyrafy – fotografia robiona jest z góry. Możemy w ten sposób sprawić, że nasz model będzie przedstawiony jako jeszcze mniejszy niż jest.
RODO
Od maja 2018 roku weszły w życie nowe regulacje, które mają za zadanie ujednolicenie w granicach Unii Europejskiej przepisów dotyczących zbierania i przetwarzania tzw. danych osobowych [1].
Przepisy pozwalają na zachowanie większej kontroli nad danymi. Stanowią wyzwanie, ale nie zakazują robienia zdjęć w placówkach. Rodzice każdego dziecka decydują, czy zgadzają się na publikowanie zdjęć, na których widoczne jest ich dziecko oraz gdzie takie zdjęcie może się pojawić (na stronie zamkniętej grupy rodziców, stronie/FB żłobka etc.). Zgody najlepiej jest zbierać od rodziców przy zapisach do żłobka. Nawet jeśli nie wszyscy rodzice są przekonani do upubliczniania zdjęć ich dzieci, są sposoby na to, by wciąż móc publikować ciekawe zdjęcia np. nie pokazując buzi dziecka. Poniżej znajdują się dwa przykłady takich zdjęć.
Nie każdy lubi robić zdjęcia, ale może znając odpowiednie „tricki” warto spróbować?
Żródła:
[1] https://rodo.iab.org.pl/
Zdjęcia:
https://pixabay.com/pl/
https://www.pexels.com/pl-pl/